Prosess og visualiseringsverktøy
Idéutvikling starter med research og mange mulige retninger. For å gjøre valgene tydelige brukes moodboards og enkle skisser, før forslagene bearbeides i runder sammen med kunden. Underveis testes materialer, farger og produkttyper og settes sammen til en material- og produktpalett som samsvarer med brief og budsjett.
Visualisering skjer både analogt og digitalt: håndtegninger og referansebilder kombineres med VR-gjennomganger i 3D og 3D-printede prototyper. Denne arbeidsformen gir kunden bedre forståelse av konseptet og gjør at løsningen kan justeres tidlig i prosessen.
Dokumentasjon er en sentral del av faget. Før-/etter-bilder, prosessnotater og evalueringer samles for å lære av det som fungerte – og forbedre det som ikke gjorde det – i neste oppdrag.
Filmen viser også at kundens behov kan endre seg gjennom prosessen; god dialog og visuelle verktøy hjelper både elev og kunde å lande på løsninger som holder estetisk, funksjonelt og økonomisk.
Arbeidsmåtene i filmen svarer direkte på kompetansemålene om å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid innenfor tidsrammer, samt å utforske og bruke visuelle og digitale verktøy til idéutvikling og presentasjon.
Spørsmål om prosess og visualiseringsverktøy
Hva er hensikten med moodboards i idéfasen?
Moodboards snevrer inn retning og uttrykk uten å «si alt», og brukes til å teste farge, form og materialitet før detaljerte forslag lages.
Hvordan brukes digitale verktøy i visualisering?
VR gjør at kunden kan «gå gjennom» løsningen i 3D, mens 3D-printing brukes til raske prototyper. Sammen med enkle skisser gir dette bedre beslutninger tidlig.
Hvorfor dokumentere prosessen med bilder og notater?
Dokumentasjon gjør det lettere å evaluere, lære av tidligere prosjekter og forbedre neste leveranse. Før-/etter-bilder og prosessnotater er standard.
Hvilke kompetansemål dekker filmen?
Arbeidsprosess (planlegge, gjennomføre, dokumentere, vurdere) og digitale verktøy for idéutvikling/presentasjon i FBI01-01 Vg1.