Læremidler og serier

Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

  • Dette er et filmbasert læremiddel med 57 filmer fordelt på ni moduler.

    Dette filmbaserte læreverket for Vg1 frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign dekker alle kompetansemål i fagfornyelsens nye læreplan fastsatt av utdanningdirektoratet den 27. februar 2020.

    Læremidlet er modulbasert og kjernen i hver modul er film. Modulene er fordelt på kompetansemålene i kjerneområdene “produktutvikling og produksjon” og “kommunikasjon, kunde og arbeidsliv”, samt de tverrfaglige temaene i læreplanen; “folkehelse og livsmestring” og “bærekraftig utvikling”. Kompetansemålene dekkes direkte eller indirekte i flere av modulene.

  • Dette læremiddelet er også tilgjengelig som digitalt klasserom hvor lærer kan følge elevenes progresjon. Er du lærer kan du opprette klasserom på fag.film.

    Da får du i tillegg til alle filmene:

    • Innledende tekst om hva modulen inneholder

    • Oppgaver som kan løses før filmen er sett

    • Oppgaver som kan løses etter film er sett

    • Fordypningsoppgaver

    • Ordliste

    • Henvisning til eksterne kilder

    • Kartleggingsprøve, Quiz

  • Læremidlet er utviklet med støtte fra Utdanningsdirektoratet og kvalitetssikret med hjelp av faggruppe bestående av:

    • Hanne Merethe Riskedal Staurland, adjunkt, Vågen videregående skole, medforfatter

    • Anne Stine Solberg, lektor og blomsterdekoratør, Norges grønne fagskole – Vea, medforfatter

    • Eli Bergseng, faglærer FBIE, Hamar katedralskole, medforfatter

    • Alice A. Haugland, avdelingsleder FBIE, Tangen videregående skole, medforfatter

    • Kristin Lerbrekk, avdelingsleder, Frisørinstituttet, medforfatter

    • Beate Nilsen, Lektor, Hamar Katedralskole, medforfatter

    I tillegg har vi i arbeidet med læremiddelet, mottatt uvurderlige bidrag fra:

    • Erik Køpke, Blomsterdekoratørlærer, Edvard Munch videregående skole

    • Elisabeth Olsen, Norsk frisørskole

    • Madalina Lupu, Deja Vu

    • Toril Berge, Arbeidstilsynet

    • Bergljot Fuhr Lunde, rådgiver HMS-politikk, LO

    • Cathrine Vonholm Edwards, Interiørarkitekt, Krohn Interiørarkitekter

  • Prosess og visualiseringsverktøy

    Prosess og visualiseringsverktøy

    Jeg jobber veldig mye med research først, så jeg jobber veldig mye med mange ideer. Jeg kan boble over av nye ideer, så noen ganger så kan det være vanskelig å velge. Da må jeg ofte ligge med penn og papir på nattbordet, fordi det er jo ofte når man sover, at det kommer flere ideer. Så prøver jeg da å bare vise moodboard først. Ikke alt! Aldri si alt, bare gå forsiktig frem. Så er det jo da viktig å få med denne kunden på laget.

    Med kunden så går vi inn i den kreative prosessen. Da jobber vi med å klekke ut et konsept som bygger opp under og svarer på den brifen som vi da har mottatt. Da jobber vi med forskjellige materialer, farger og produkttyper. Antall runder man bruker i en sånn prosess, kan variere veldig, men to til tre runder er nokså vanlig.

    Når vi begynner å jobbe på et prosjekt med en kunde, setter vi i gang en prosess hos dem, så det de tror de vil ha når de begynner, er ikke nødvendigvis det vi ender opp med. Ikke nødvendigvis fordi vi vil påtvinge dem noe bestemt, men fordi de går i en slags prosess. Nesten en liten læringskurve selv. Den viktigste delen av den kreative prosessen er jo at jeg vet og kan det jeg skal gjøre. At jeg kan være kreativ, tilsier jo at jeg kan farge hår, klippe hår, kunne vite mulighetene jeg har til å oppnå det jeg ønsker å gjøre. En kreativ prosess for en blomsterdekoratør starter gjerne med et utgangspunkt. Det er en kunde som ønsker seg noe, og så gjør man kanskje et dypdykk i hva kunden ønsker seg, eller man får vite noe om den mottakeren som skal ha blomsten. Har kunden en økonomi? Har de et budsjett på noe? Hvor skal det være? Hvem skal det brukes til? Man leser seg opp på det, og gjør noen enkle skisser som presenteres for kunden, og så jobber man videre med det kreative til de forskjellige prosjektene. I en kreativ prosess så er det viktig å bruke lang tid på research, bruke lang tid på å jobbe med de kreative uttrykkene, og derfor lage mange forskjellige typer skisser på hva dette arbeidet kan være. Når man har jobbet lenge nok med det, så finner man den ene gode ideen som kunden kommer til å gå for. Det er viktig å ha et godt utvalg og sortiment på materialer, sånn at man kan jobbe med en stor materialpalett når man lager materialpaletter for prosjekter. Hvis du har tre treprøver i materialarkivet ditt, så begrenser du deg selv veldig i det utvalget du har å jobbe med. Jeg liker å ha veldig mye forskjellig, sånn at jeg ikke har noen begrensninger når jeg skal sette sammen et konsept eller prosjekt. Et spennende verktøy er det å bruke VR-briller i prosjekter. Dette bruker vi nå mer og mer, hvor vi jobber tredimensjonalt inn i prosjektet sammen med kunden, hvor de rett og slett kan gå gjennom bygget og se på de visjonene vi har skapt i bygget, i 3D. Et annet 3D-verktøy som vi bruker, det er 3D-printer, og det har vi brukt nå mest i det siste for å jobbe med møbeldesign, som også blir en stor del av yrket vårt. Jeg kan visualisere det planlagte produktet ved å vise bilder fra enten magasiner eller mobiltelefonen. Ved å kunne vise elementer av hva man ønsker å gjøre, eller et helt ferdig resultat. Hvis man finner for eksempel en klipp som vi vil gjøre, som man kan vise frem hvordan ser ut når du kommer til å være ferdig. Ofte når kunden kommer inn og man diskuterer hva man skal lage, så prater man selvfølgelig. Man viser blomstene. Er dette noe vi kan bruke? Kan vi bruke disse fargene? Andre ganger må man tegne litt for hånd. Man kan kanskje ta et hvitt ark, og bare tegne det med blyant. Jeg tenker mer og mer at det digitale er det som kommer til å bli viktig. Vi kommer til å sitte med iPader. Gjøre enkle skisser. Vi kan ha bilder på ting som vi har gjort før. Legge på nye blomster. Det er det digitale som er veien videre. Først så får vi jo en forespørsel, og så kommer vi jo, da, sakte, men sikkert, med de forskjellige forslagene. Når vi da har fått salget, så starter jo produksjonen. Og så begynner jeg å lage moodboards først, og så enkle håndtegninger, og så blir det jo da å tegne det videre inn i systemer, og sette det i bestilling. Når man velger produkter og materialiteter inn i et prosjekt, så er det gjerne linket mot økonomien i prosjektet. Så vi har jo sammen med en brif og så gjerne et budsjett å forholde oss til. Det budsjettet sier jo noe om hvilke produkter og leverandører det er naturlig å henvende seg til i et prosjekt. Vi bygger da gjerne materialiteten og produktpaletten samtidig, og så har vi det med i et møte med en kunde. Jeg pleier å dokumentere noe av det jeg gjør. Den vanligste måten man dokumenterer det med, er jo å ta bilder av ferdig resultat. Før og etter-bilder. Man dokumenterer alltid gjennom disse prosessene. Både ideer, hvordan man arbeider, og ferdig arbeid. Hvordan det fungerte. Det fungerer så mye bedre når man skal tilbake til en ny prosess. Å gå tilbake til de gamle prosessene og se: Hva var det vi gjorde her? Hva var det egentlig som gikk feil? Hvordan kan vi gjøre nye prosesser bedre? Man evaluerer det endelige produktet ved å selv evaluere om man er fornøyd, om man har oppnådd det kunden ønsker, og det jeg som frisør ønsker. Man evaluerer det endelige produktet helt til slutt når man ser det i sammenheng, enten på en kunde eller om det skal være i et stort rom. Så diskuterer man gjerne med en kollega, og så skriver man notater på det ferdige under alle de bildene man tar. Når du ser at kunden liker det du viser, og at man også har en god dialog rundt løsningene på prosjektet, da føler jeg at jeg har levert et godt stykke arbeid.

  • Stilhistorie
  • Stilhistorie Frisør
  • Stilhistorie blomster
  • Stilhistorie interiør
  • UDI_FBI_A02_3_1 Stilhistorie ipraksis interiør_MASTER-HD
  • Stilhistorie Eksponeringsdesign
  • UDI_FBI_A02_4_1 Konkret stilhistorie_MASTER-HD